dinsdag 16 maart 2010

Ding 5

op mijn school is het programma Ephorus sinds een jaar of 4 in gebruik, tenminste, in gebruik: ik heb maar een docent gevonden die het gebruikt, lerares Nederlands, ze heeft me laten zien hoe het werkt.
ook heb ik een wachtwoord  aangevraagd om zelf ook wat te proberen, maar degene die het programma beheert moet zoeken naar het hoe en wat ook alweer....
maar de tekst zoeken tussen dubbele aanhalingstekens bij Google werkt ook goed.
verder is het fijn te weten dat er wel degelijk aandacht wordt besteed  aan auteursrecht (creative commons nederland)
is de juiste credit te geven aan de mensen die hun werk voor algemeen gebruik op het net zetten niet ook een soort net etiquette?
het gaat hopelijk wel komen dat er  aandacht wordt besteed op scholen aan het kopiĆ«ren en plakken van teksten en afbeeldingen zonder bronvermelding.
bij ons op school staat dat nog op een heel laag pitje.
het is allang  tijd dat het vak infovaardigheid in het lesprogramma komt toch?!

2 opmerkingen:

  1. Ik had nog nooit van Ephorus gehoord. Als bibliothecaris heb ik dat niet echt nodig. Maar ik ben inmiddels zo nieuwsgierig geworden dat ik ook een demo account heb aangevraagd. Nu nog een stuk vinden waarvan ik vermoed dat het gekopieerd en geplakt is. Wat is jouw ervaring inmiddels? Succes met ding6.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hallo Brenda, nu zag ik pas dat je een reactie had geplaatst! :-(
    wat Ephorus betreft ben ik niets opgeschoten, aan meerdere mensen hulp gevraagd om in te kunnen loggen, maar niemand is echt op de hoogte, de conrector is beheerder maar zegt het te druk te hebben om uit te zoeken wat er moet gebeuren om mij een account te bezorgen.
    ik kwam er achter dat wij als school geabonneerd zijn op ephorus toen ik een demo account aan vroeg. heb het nu maar even gelaten....
    ook bedankt voor je andere reacties.
    ik moet beter opletten zie ik.
    en eigenlijk moet ik deze reactie op jouw blog zetten he?!

    BeantwoordenVerwijderen