woensdag 14 september 2011

zen

Dit najaar is de woensdagavond voor het 'zitten' met- en luisteren naar- Lida Kerssies en de andere zen-beoefenaars in de zendo van Kanzeon Zen centrum Amsterdam.
Sinds 2004 ga ik regelmatig naar de bijeenkomsten en retraites van deze zengroep.
het is daar goed toeven...
De stichter van deze zendo is Nico Tydeman, een bijzondere man en inspirerend zenleraar, bij hem deed ik de introductie en vervolgcursus Zazen.
Dit filmpje van nog geen twee minuten komt uit een langere docu van de BOS.

THORN IN THE HEART from Chiel Filmt on Vimeo.


Zijn eerste boek "Zazen, de praktijk van het zitten" kocht ik in de tachtiger jaren in de Kosmos in Amsterdam, waar hij introductielessen zenmeditatie gaf.
Dat boek is een basisboek,(het wordt steeds opnieuw uitgegeven) wat altijd weer inspireert tot zitten als je even vergeet waarom je ook alweer zou gaan 'stilzitten '.
Ook Lida Kerssies is een inspirerende lerares, die regelmatig je kleedje van zelfgenoegzaamheid onder je vandaan trekt, dat houdt je wakker:-).
"blijf twijfelen" en "wordt wakker!" zijn veel gehoorde uitspraken bij de bijeenkomsten.
Twijfelen waaraan? Word wakker; waaruit? slaap je? droom je?
Dat zijn al vele jaren vragen waar ik me graag mee bezig houd.
die vragen hebben me bij Yoga gebracht en naar de docentenopleiding Raya Yoga geleidt, tot aan vele jaren yogadocent zijn in West Friesland en Amsterdam.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten