zaterdag 8 februari 2014

Blog jarig

'Blog jarig' staat in mijn agenda, dus moet er minimaal een tekstje gemaakt worden op deze dag.



Zoals  gebleken is komt tekst niet gemakkelijk tot stand op deze plek, er zijn lange periodes van stilte.
Ook goed, de blog bestaat voor mijn plezier, totale vrijheid, de vier volgers zitten echt niet te wachten
:-)
Mogelijk komt er binnenkort een verslagje van de dharma les over de Hart sutra, wat mij gevraagd is te doen, op een woensdagavond-bijeenkomst van Kanzeon sangha.
Deze sutra, die bij elke bijeenkomst in deze sangha gereciteerd wordt, houdt mij nu al enige tijd erg bezig: wat staat er eigenlijk? wat is de betekenis?
Studie en meditatie hierover is erg stimulerend en prikkelend, soms snap ik het, meestal snap ik er niets van.....
Er zijn nogal wat verschillende vertalingen te vinden op het net, waar de gekozen woorden soms verwarrend werken, maar wat wel helpt om dieper in de tekst te duiken.
Van sangha-broer Piet Blom kreeg ik een boek van Robert Hartzema te leen: 'Boeddhistische psychologie' (uitg. Karnak), waarin een mooi hoofdstuk over de Hartsutra.
En 'Het hart van Boeddha's leer' van Thich Nhat Hanh (uitg. Becht) heeft een leerzaam hoofdstuk over de skandha's en veel aanwijzingen over de deze belangrijke sutra van het Mahayana boeddhisme.
We zullen zien of ik wat dichter bij de essentie kom van de Dharma....

Ondertussen vermaak ik me bijna dagelijks met Sumi-e oefeningen: blijven doen, steeds maar doen.....





1 opmerking: