dinsdag 12 april 2011

nieuwe lente, nieuwe plannen

mijn besluit om deze zomer weer eens een  echte reis te maken heeft geleid tot het kopen van een ticket naar Sri Lanka! dat voelt goed. 6 weken in mijn eentje op avontuur.
in 2004 was ik er al 5 weken en wil daar graag nog het een en ander zien en beleven, het feit dat veel mensen Engels spreken is fijn en dat er veel praktiserende boeddhisten wonen is ook een pre.
de mogelijkheid een retraite te doen maakt het voor mij extra aantrekkelijk.

de oorlog die er woedt is nog steeds niet echt opgehouden, maar er is aanzienlijke vooruitgang geboekt met de vredesonderhandelingen, weliswaar niet alleen door overleg maar ook door grof geweld en moordpartijen van het leger......maar er is nu meer veiligheid dan er sinds vele jaren was.
de mensen zien graag toeristen komen, het lijkt een teken van vrede en vooruitgang.

voor nu brengt het lezen van de vele tweets over Alphen, over wapenbezit, over verantwoordelijkheid me weer bij de oude vraag:
is de mens alleen verantwoordelijk voor zijn daden of, welk deel van de verantwoordelijkheid ligt bij de samenleving, bij de verschillende politieke partijen?
volgens Femke Halsema op twitter is "de mens verantwoordelijk, niet de samenleving....
wel moet er aandacht zijn voor betere criminaliteit preventie".
ja  het kan en moet altijd beter.....
en ja uiteindelijk gaat het om individuele daden, vandaar mijn voortdurende ' zelfonderzoek', wat is goed, wat niet, voor wie? en waarom?
het samen met drie vriendinnen lezen van ' compassie' van Karen Armstrong, komt ook uit deze vraag voort.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten