dinsdag 4 november 2014

JAPAN VIII



YOSHINO
Net als voor de meeste plaatsen waar ik kom op deze reis, heb ik me voor Yoshino ook niet 'ingelezen'.
Het is een verrassing dat het een klein dorp is, gebouwd op een bergrug,
Yoshino
Het wemelt er van bezienswaardigheden: tempels, kloosters, altaren, graven, bossen, pelgrimspaden. De mensen die er wonen hebben winkels met souvenirs,  plaatselijke lekkernijen, restaurants, of logeergelegenheid.
Yoshino
Vooral in de maand April is het hier druk omdat de hele omgeving dan vol staat met bloeiende fruit(kersen)bomen, en daar komen  mensen uit het hele land naar kijken, eronder picknicken en het lentefeest vieren.
In de herfst is het een populaire plek om de herfsttinten te bewonderen en om aan, door tempels georganiseerde, festivals mee te doen.


Nu is het er stil en heel mooi vind ik, de straatjes met aan beide zijden huizen en winkels, waartussen de verschillende tempels.
Het ademt een welvarende sfeer, alles is heel goed verzorgd en er zijn hoogwaardige spullen te koop, kunst en handwerk, vers gebak, sushi.

sushi
gebak

Yoshino blijkt dè plek om Kuzu te kopen.
Kuzu is het zetmeel afkomstig van de wortel van de kuzu-plant Pueraria salvatica. De kuzu-plant is een wilde wingerdplant, die in een bergachtige omgeving groeit en die zich om bomen slingert. De wingerdplant is zo krachtig dat het de bomen uiteindelijk met haar kracht kan omleggen.

Kuzu
theeset in de etalage
raam
Op deze plek in de bergen  is 35 bezienswaardigheden bijna een overdaad aan schoonheid; de natuur, de gebouwen, de tuinen, de mensen en hun geschiedenis.
Ik geloof het bijna niet, zoveel aandacht voor detail en de vormgeving, zo eenvoudig tegelijkertijd, wabi sabi. 
Het is mooi weer deze dagen in Yoshino, dus ik kan urenlang  wandelen, zomers gekleed.
Aangezien het bij aankomst al aan het eind van de dag is, maak ik maar een kleine wandeling voor een eerste indruk.
Yoshino

Yoshino
Als enige gast in minshuku Taikoban die avond, is het extra genieten van de maaltijd, omdat  de kinderen nieuwsgierig bij me komen zitten en me van alles vertellen, in het Japans en ik ze vertel over mijn reis hier naar toe, in het Nederlands, we lachen en hebben plezier.....

diner Taikoban
Taikoban
Net als in Koyasan zijn hier veel tempels met mooie tuinen en bijna alles is vrij toegankelijk.
Maar om de ochtendienst in tempel Zaodo mee te maken, betaal ik entreegeld en dat is de moeite waard; de dienst is eenvoudig, de hoofdmonnik leidt de rituelen, monniken en gasten reciteren de sutra's begeleid door het diepe geluid van een grote makukio, waar de monnik ritme op slaat.
Dat geluid klinkt over het hele dorp, vele malen per dag, ik had het in de avond en de nacht al gehoord in mijn kamer....wat herinneringen bracht aan het sutra-zingen in Kandy, Sri Lanka, wat daar ook meerdere keren per dag(versterkt)in de hele stad te horen is.
We offeren wierook, mijn intentie is de Buddha, de Dharma en de Sangha te eren en wat de andere aanwezigen denken of uitspreken tijdens deze handelingen weet ik niet..
Zaodo is de hoofdtempel van de ascetische Shugendo school, het gebouw is, na Todaiji in Nara, het grootste houten tempelgebouw van Japan.
Hier wordt Zao-Gongen vereerd, de bodhisattva die controle heeft over alle kwaad.

Yoshino met Zaodo tempel
Zaodo


                            















Die dag maak ik een lange wandeling door Yoshino en omgeving. Ik verdwaal en kom zo ongewild bij een mooie plek, hoog in de bergen bij de bergbron Kokeshimizu, waar Saigyo (1118-1190), een dichter/priester, een aantal jaren als kluizenaar leefde.
kluizenaarshut Saigyo

beeld van Saigyo, de dichter/priester
Een stille plek, vanwaaruit ik, na de steile klim hiernaartoe, weer verfrist mijn wandeling
voortzet, de berg afdalend met steeds een ander prachtig uitzicht.




Onderweg ga ik de Mikumari Jinja in (Shinto heiligdom uit de 16de eeuw) en blijf daar een tijdje, het is een plaats om jezelf even te vergeten....
Ook hier een beeld van Saigyo, temidden van (zijn?) gedichten?
Deze Jinja wordt ook wel Komorisan genoemd omdat het gewijd is aan de gezondheid van babies...

Mikumari Jinja
beeld van Saigyo

Geen opmerkingen:

Een reactie posten