zondag 11 april 2010

Ding 9.
Weer wat tijd doorgebracht op het net voor ding 9; belangrijk onderwerp vind ik.
Het is zaak je steeds bewust te zijn wie er toegang heeft bij wat je publiceert op het net.
Voor mij persoonlijk is het niet erg belangrijk, maar met het blog, facebook en twitter moest ik toch goed opletten dat de instellingen goed staan, en  dat je goed nadenkt over wat je de wereld in wil sturen en wat niet. Logisch misschien maar toch, alles is nieuw en je doet maar wat....
Mooi filmpje: Privaty Matters en de " Juridische Valkuilen voor Werknemers"  is ook een goede waarschuwing: "wees bewust".
Heb gegoogeld naar mijn naam, alleen twitter en facebook kwamen boven, en dat is niet gek want ben verder weinig actief in het publieke domein.
De vele sites die bij ding 9 genoemd worden heb ik niet allemaal echt bekeken. Slechts gesnuffeld hier en daar, veel interesse, maar weinig tijd.
Ding 10
Een weblog op mijn school is voor mij niet reëel, maar mogelijk wel voor mij persoonlijk.
Rss feeds is vol op in gebruik sinds ik er hier (praktisch)kennis mee heb gemaakt, erg handig.
Aan foto bewerken deed ik al en gebruik dat ook voor publicaties over de mediatheek in ons Berlage Journaal en bij het vormgeven van onze webcatalogus. Het is goed om de adressen voor online fotobewerking te kennen en door te geven aan leerlingen.
Ook met Delicious  ben ik bezig en experimenteer, het maakt  nieuwsgierig.
Om de opgedane kennis op school te gebruiken  zou het  mooi zijn als er op mijn werk meer mensen  met 23 onderwijsdingen aan de slag gingen.
Ik heb folders uitgedeeld en 23 onderwijsdingen gepromoot in het drie wekelijks nieuwsblad, maar dat leverde geen cursist op, helaas.

2 opmerkingen:

  1. Dag Marrie,

    Het is inderdaad goed om je te realiseren wat je op het web plaatst. De een is daar veel strikter in dan een ander. Met persoonlijke gegevens moet je sowieso alert zijn. Ook foto’s kunnen lastig zijn. Bedenk dat een door jouw geplaatste foto gekopieerd kan worden en verder over het net kan dwalen ook al heb jij hem misschien allang verwijderd uit jouw Picasa of andere foto website.
    Jammer dat het uitdelen van folders geen cursist op heeft gebracht voor de 23 onderwijsdingen. Het is gewoon belangrijk dat iedereen mediawijs is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hé, 'Inspiratie', ik volg jou ook graag hoor! Jij kunt zo onverwacht uit de hoek komen. Een stil water, maar ondertussen vaar je je eigen, doordachte koers. Ik ben van plan ook een pagina te maken met een overzicht van tips (die in al onze blogs naar voren komen) over hoe onze 'dingen' te gebruiken in het onderwijs en dan met name in onze mediatheken.

    BeantwoordenVerwijderen