zondag 31 juli 2011

De bergen

Ella
Vrijdag 29-07
Ella, een dorp in de bergen, met de mogelijkheid van daaruit diverse wandeltochten te maken.
Het is backpack toeristisch, geen show, wel shabby, maar opvallend relaxte dorpelingen!
Nelly de eigenaar van Forest Paradise Guest home waar ik zit, blijkt een vriendelijke gastheer en is vast van plan het me naar de zin te maken.
Na de heerlijke tijd in Palmvilla, Mirissa, zal dat niet meevallen. Nee flauw, het moet even wennen: al dat armoedig rommelige en al het favoriete plastic meubilair weer, die oerlelijke Chinese stoelen die zo’n kleur hebben alsof ze van hout zijn, met plastic houtsnijwerk en plastic ‘rieten zittingen’ en al.
Afijn het zit niet slecht en is goedkoop….













Geen idee of deze dingen, die hier met miljoenen aanwezig zijn, wel milieuvriendelijk afbreekbaar zijn.
Dat weet waarschijnlijk de milieubeweging wel, die hier ook te vinden is zag ik al www.greensl.net.

Bijkomen van een 5 uur durende rit in een lokale bus, die driekwart van de reis ongeveer elke 250 meter stopt voor passagiers, tot de bus propvol is.
Het blijft een avontuur die ongemakkelijk is, maar wel een kijkje geeft in het niet toeristische leven van de gewone mensen.
Deze keer zag ik bijvoorbeeld dat er twee keer tijdens deze reis een donatie werd gedaan bij een tempel door de conducteur in een daarvoor speciale gemetselde straatspaarpot, waarin ook een vrouw die net uit de bus stapte een centje deed en daarbij de handen tegen elkaar vouwen en het hoofd buigen, alsof er bescherming gevraagd- en bedankt wordt voor een veilige reis?
Bij de start van de reis is er een flinke bos wierook aangestoken in de bus, plaatjes van Boeddhistische en Hindoeistische heiligen, met plastic bloemen behangen, zijn volop aanwezig, een vaasje met verse bloemen , het heeft allemaal geholpen er een voorspoedige reis van te maken.















Ook wordt er tijdens de lange rit heel wat handel gedreven, boodschappen tassen worden afgeleverd en in het volgende dorp weer opgehaald, zo’n vijftig kleien potten met (heerlijke) yoghurt werden ingeladen om verderop weer uit te laden.

















Er stapte ook nog een politie agent in met een geboeide gevangene bij zich.
Het was een mooie reis, klimmend naar een ander landschap met andere temperaturen en plantsoorten.
En Ella is verrassend, een klein dorp, druk met toeristen, veelal echte wandelaars,( goeie schoenen en petten,rugzak), een goeie sfeer. Het heeft een tiental eetgelegenheden, van heel simpel tot hip met wifi .
De kamer die ik vind is alleen voor een nacht, morgen verder naar Nuwera Elya? Of vroeg gaan lopen naar little Adams Peak en daarna naar een Vipassana retreat 4 km verderop…..

zaterdag
Het werd lopen naar ‘litlle Adams peak, na een goede nacht in echte stilte.
Een verrukkelijke wandeling een uur heen, een uur terug tussen de theeplantages, geweldige uitzichten.


















Het leek me fijn om hier in de buurt een weekje te zitten, maar de guru van het Vipassana meditatie centrum was niet aanwezig , hij is op reis, dus ze konden geen gasten hebben geloof ik (gebrekkig telefoongesprek met weinig engels sprekende monnik)
Jammer, want toen besloot ik naar Nuwara Elya te gaan met de boemeltrein,

had ik het maar niet gedaan want ik vind het hier niet prettig; het is koud, druk, het hotel erg vies en duur, brrrr, ga morgen even rondkijken naar o.a. een zen-tempel/klooster die hier schijnt te zijn en uitvinden hoe laat de bus naar Kandy vertrekt.
Wat een bummer Nuwara Elya, het is eigenlijk ook een uitvalbasis voor tracking, er zijn prachtige natuurgebieden rondom, maar de stad zelf is vooral vergane glorie uit de Engelse tijd, het kan mij niet bekoren. de temperatuur is wel verrassend zo'n graad of 15-16! Vannacht onder twee dekens geslapen! de stad ligt op 2330 m hoogte.













Zondag
Vroeg op, en bij de eerste wandeling weet ik het al, ik ga.
Dus op naar Kandy en daar is het goed toeven, fijne plek om te slapen; Laksmi guesthouse, met een groot gezamenlijk terras met weids uitzicht. alweer wat leuke reizigers ontmoet, goeie tips voor het ‘noorden’gekregen en goeie tips voor het zuiden gegeven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten