zaterdag 27 augustus 2011

De Hollanders bouwden zo stevig dat het er nog allemaal staat!

Zaterdag
Na wat te hebben rondgekeken in Negombo vond ik een betere plek om mijn laatste twee dagen op Sri Lanka door te brengen.
De eerste plek was ook aan het strand maar het was weer een nogal vieze verwaarloosde ‘villa’.
Vier kamers, geen tuin en het enige personeel was een 20jarige verlegen, slecht engels sprekende jongen, die de hele dag alleen was daar.
Iedere keer dat ik hem zag nodigde hij me uit televisie te komen kijken in de gemeenschappelijke kamer, natuurlijk heb ik een keer aan zijn verzoek voldaan, maar een kwartier zappen bracht me, en ik denk ook hem, niet veel vreugde, dat we elkaar niet verstonden hielp niet mee…..
Zijn baas kwam een uurtje per dag langs om hem aan het werk te houden.
Deze kamer in Dephani is een grote verbetering, ook aan het strand, mooie tuin rondom, veel vrouwelijk personeel:-), schoon en o wonder, helemaal ingericht met houten meubels!!















Hier kan ik weer op blote voeten lopen, wat de afgelopen weken een van de vreugdes voor me was.
Er is wifi hier, zit dus helemaal goed voor de laatste 2 dagen.
Vanmorgen naar de stad gelopen, met parasol, want het is warm vandaag.
Het Dutch Fort gezien en de Dutch Canals!














De Hollanders bouwden zo stevig dat het er nog allemaal staat!
In het Fort zit nu de gevangenis dus je kan het niet bekijken! In 1796 hebben de Engelsen de Hollanders verdreven van de diverse strategische handelsposten waar the Dutch bijna tweehonderd jaar een monopolie in stand hielden op de specerijenmarkt.
Die koloniale geschiedenis die weet wat, lezend in Congo van David Van Reybrouck en wat info uit de gids over de koloniale tijd hier in Sri Lanka, plus het zien van de resten uit die tijd geeft al heel wat verbijsterende informatie.
Maar goed, ondertussen zit ik hier mooi, aan het strand, in de tuin, dat te verwerken, wie weet heb ik dat ook nog te danken aan die ondernemende hebzuchtige voorvaderen.

Ook zag ik de vismarkt, speciale sfeer daar, de vissers zijn ruige types, de visvrouwen lachen niet, ze moeten snel zaken doen, ze roepen en ( zo stel ik me voor ) schelden...















De bevolking van Negombo is erg christelijk, er staan flink wat grote kerken en veel mensen vragen me of ik christen ben, een ‘ja dat ben ik’ stemt ze tevreden.
De kerkdiensten zijn met luidsprekers ook buiten de kerk te volgen en veel mensen staan of zitten ook buiten in het zand om de kerk heen.















Het noordelijke deel van Negombo is de toeristenplek; een strook langs het strand van zo'n 2 km lang met hotelletjes, 'guesthouse's, restaurants en winkeltjes.
de meeste gasten komen of net aan en beginnen hun reis op Sri Lanka, of ze vertrekken binnenkort, de plaats ligt namelijk een paar km van het vliegveld.
en die sfeer heeft het ook, een soort tussenstation...
















maar om af te kicken van Sri Lanka uiterst geschikt!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten